Od 19 lutego tego roku zostały wprowadzone zajęcia dodatkowe zwane godzinami projektowymi. Projekt nosi nazwę ,,Nowoczesna Szkoła – kompetentny Uczeń”.
Realizowany jest w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Zachodniopomorskiego na lata 2014 – 2020. Możemy korzystać z zajęć wyrównawczych i rozwijających dzięki środkom z Europejskiego Funduszu Społecznego.
By było nam łatwiej i ciekawiej zdobywać potrzebne umiejętności, otrzymaliśmy nowoczesne pomoce naukowe. Podczas godzin z historii wykorzystujemy tablicę multimedialną i odpowiednie do niej programy multimedialne. Pracownia matematyczna została wyposażona między innymi w modele i szkielety brył, plansze, domino matematyczne. W sali pojawiła się już tablica interaktywna, zainstalowano projektor. W ramach zajęć wyrównawczych z języka polskiego szkoła otrzymała supernowoczesny ekran rozsuwany do rzutnika. Również dobrze został potraktowany gabinet przyrodniczy. Teraz na ławkach mamy lupy, lornetki, kompasy i mikroskopy.
Ogromnym zainteresowaniem cieszył się nabór na zajęcia rozwijające. Aż dziesięciu uczniów uczęszcza na dwugodzinne warsztaty dziennikarskie. Gabinet doposażono w dziesięć laptopów, rozsuwany ekran i projektor oraz urządzenie wielofunkcyjne (drukarka, skaner i faks). Uczniowie zainteresowani konkretnym przedmiotem, na przykład geografią, mają do dyspozycji globusy elektroniczne, super atlasy, mapy, układ słoneczny, puzzle i aparat fotograficzny. Na chemii i fizyce znalazły się nareszcie pomoce do doświadczeń z hydrostatyki, magnetyzmu, wszelkie pomoce związane z elektrycznością, a więc: przewody, żarówki, baterie. Spokojnie można przeprowadzić doświadczenia z obwodem prądu. Na zajęciach z programowania korzystamy oczywiście z nowych laptopów i tabletów. Sala języka angielskiego posiada teraz sprzęt audiowizualny, językowe centrum multimedialne, dydaktyczne gry planszowe i słowniki.
Nie sposób wymienić wszystkich drobnych pomocy, które otrzymaliśmy, ale wśród nich są między innymi przybory matematyczne, odczynniki chemiczne itd. Łącznie szkoła otrzymała 26 laptopów dla uczniów i 36 tabletów, 6 tablic interaktywnych, 8 projektorów, 8 ekranów, w tym 2 elektryczne i 2 urządzenia wielofunkcyjne jak również 9 laptopów dla nauczycieli. Aby zajęcia różniły się od tych klasowych, obiecano nam, że będziemy brać udział w wycieczkach np. przyrodniczych, historycznych i dziennikarskich. Niektóre spotkania odbywają się w plenerze np. warsztaty fotograficzne. Tymczasem mamy zaplanowany wyjazd do drukarni, studia telewizyjnego oraz nadleśnictwa.
Co mówią uczniowie o projekcie?
- Zajęcia są ciekawe i pomagają zrozumieć tematy trudne. Jest nas mniej niż na lekcjach, nauczyciel ma więc dla nas więcej czasu.
- Zajęcia pomagają nam rozwijać nasze umiejętności.
- Lubię chodzić na zajęcia projektowe, bo nikt tutaj ocen nie wystawia. Nie ma sprawdzianów. Razem z nauczycielem wybieramy tematy, które nas interesują najbardziej.
- Jestem zadowolona, że biorę udział w tym projekcie. Mam większą szansę, aby rozwijać własne zainteresowania, a ci, którym nauka sprawia trudności, utrwalają zdobytą już wiedzę.
- Uczymy się bawiąc. Czasami nasze odpowiedzi w nas samych powodują śmiech. Pani częstuje ciepłą herbatą. W małej grupie lepiej można się nauczyć.
- Minusem jest to, że nie ma płynnego połączenia z Internetem, chociaż do końca marca mają nam założyć WI - FI.
- Dostajemy dobre obiady, ale późne godziny zajęć, zwłaszcza te na 8 i 9 lekcji, są męczące dla uczniów i nauczycieli.
Zdaniem nauczycieli:
- Realizacja projektu wpływa korzystnie na rozwój dzieci i młodzieży. Formy i metody pracy na zajęciach cieszą się powodzeniem, ponieważ aktywizują uczniów w procesie dydaktycznym.
- Uczniowie zostali wyposażeni w pomoce naukowe, tym samym również szkoła. Dzięki temu zajęcia są bardziej atrakcyjne dla ucznia.
- Uczniowie chętnie przychodzą na zajęcia. Mają zapewniony obiad i dojazd. Jeśli wcześniej kończą zajęcia, czas wolny spędzają w świetlicy.
- Uczestnicy projektu chętnie biorą udział w zajęciach, chociaż często są już zmęczeni, zwłaszcza na 9 lekcji.
- Projekt dopiero ruszył. Cieszy to, że szkoła pozyskała dużo potrzebnego sprzętu, pomocy dydaktycznych, a uczniowie korzystają z ciekawych zajęć, które rozwijają lub wspomagają ich zdolności.
- Na zajęciach mamy sześcioosobowe grupy uczniów, to dobrze. Z drugiej strony nie wszyscy mogą korzystać z projektu.
Na podstawie obserwacji własnych, rozmów z nauczycielami i uczniami – Zespół dziennikarski